T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
Kaçakçılık suçları, toplumda yol açtığı maddi ve sosyal zararların yanı sıra, organize suç ve terör örgütlerine finans kaynağı olması, vergi kayıpları ile kamu maliyesine zarar vermesi açısından önem arz etmekte, tütün ve tütün mamulleri ile alkollü içki kaçakçılığı gibi bazı kaçakçılık türleri ise toplum ve insan sağlığını büyük oranda tehdit etmektedir.
Ayrıca, sürekli değişen ve gelişen teknoloji ile birlikte suçların çeşitliliği ve bu suçların işleniş yöntemleri de değişiklik göstermektedir. Ülkemizin sahip olduğu kaynak değerleri ile geniş bir biyolojik çeşitlilik deposu olma özelliğinde olması sebebi ile ülkemize özgü endemik bitki, çeşitli sürüngen ve kanatlı hayvan kaçakçılığı bu suç türlerine örnek olarak gösterilebilir. Bu kapsamda, yapılan yasal düzenlemeler, ihtisaslaşma, kapsamlı ve yoğun eğitim programları, teknolojik gelişmelerin takip edilmesi ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ile yapılan müşterek çalışmalar neticesinde kolluk kuvvetlerinin kaçakçılık ve organize suçlarla mücadelede etkinliğinin artırılması hedeflenmektedir.
Jandarma Genel Komutanlığında kaçakçılık ve organize suçlarla mücadele (KOM) faaliyetleri, merkezde KOM Daire Başkanlığınca, illerde KOM Şube Müdürlüklerince, ilçelerde ise KOM Timleri vasıtasıyla profesyonelce yürütülmektedir.
KOM Daire Bşk.lığının Görevleri
Jandarma teşkilatının görev ve sorumluluk alanında her türlü kaçakçılık, mali, organize, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin aklanması, izlenmesi ve araştırılması ile suç unsurlarının bu suçları işleme olanaklarının ortadan kaldırılması maksadıyla;
- İstihbarat elde etmek, değerlendirmek, suçun men ve takibi amacıyla gerekli tedbirleri almak,
- Bilgi ve veri toplamak, bu bilgi ve verileri işlemek, tasnif etmek, analiz etmek, kıymetlendirmek ve yorumlamak,
- Gerektiğinde adli kolluk görevi ifa etmek, adli makamların bilgisi dahilinde operasyonlar düzenlemek veya düzenletmek,
- Tespit edilen suç ve suç şüphesini adli makamlara bildirmek, gerektiğinde soruşturma işlemlerini yapmak ve kovuşturma safhasında verilecek görevleri yerine getirmek,
- Kaçakçılık ve organize suçlarla mücadelede gerekli idari ve hukuki alt yapı eksikliklerini gidermek ve geliştirmek amacıyla mevzuat çalışmaları yürütmek,
- Personel, kadro, araç ve gereç yönünden ihtiyaçları tespit ve tedarik etmek üzere çalışmalar yapmak,
- 5607 sayılı Kanuna göre muhbir ve el koyanlara ikramiye ödenmesine ilişkin işlemlerin yapılmasını sağlamak,
- Adli makamların talepleri doğrultusunda suç ve suçlularla ilgili bağlantıları ortaya koymak maksadıyla analiz çalışmaları yapmak ve il birimlerine bu konuda destek sağlamaktır.
Kaçakçılık Suçları
Kaçakçılık Suçları Nedir?
Kaçakçılık sözlük anlamıyla; bir devletin yasalarına karşı gelerek yapılan ticaret, bir ülkeye gümrüğü ödenmemiş, yasaklanmış malı gizli olarak sokma veya gizli olarak sezdirmeden kaçırma işi olarak tanımlanmaktadır.
Bu bağlamda Kaçakçılık Suçları;
- Akaryakıt kaçakçılığı,
- Tütün ve tütün mamulleri kaçakçılığı,
- Alkollü içki kaçakçılığı,
- Kültür ve tabiat varlıkları kaçakçılığı,
- Oto kaçakçılığı,
- Canlı hayvan kaçakçılığı,
- Et ve et ürünleri kaçakçılığı,
- Şeker kaçakçılığı,
- Çay kaçakçılığı,
- İlaç kaçakçılığı.
- Gıda kaçakçılığı,
- Kozmetik ürün kaçakçılığı,
- Emtia kaçakçılığı,
- Diğer kaçakçılık suçları özel kanunlardaki adli cezayı gerektiren suçlardan oluşmaktadır.
Neden Mücadele Edilmeli?
Değeri altında satılan mal elde etme, mal ve malzemeleri yasadışı yollardan satarak elde edilecek kolay para kazanma arzusu; insanların kaçak mal almasına ve kaçakçılık suçlarına rağbet göstermesine neden olmaktadır.
Kaçak/sahte alkol ve sigara kullanımı, vergi kaybına yol açtığı gibi toplum sağlığına da zarar vermekte olup aynı zamanda kaçak/sahte alkol kullanımı vatandaşlarımızın hayatını kaybetme noktasına kadar uzanan üzücü olaylara da sebebiyet vermektedir.
Kaçak akaryakıt kullanımı, çevre ve insan sağlığına verdiği zararların yanı sıra önemli oranda vergi kaybına yol açmakta, standart dışı kaçak akaryakıt kullanılması sonucu meydana gelen trafik kazalarında araç yangınlarına ve vatandaşlarımızın can ve mal kaybına yol açmaktadır.
Tarihi eser kaçakçılığı, zengin bir kültür mirasına sahip ülkemizin kültür varlıklarının tahrip edilmesine yol açmakla birlikte, gelecek nesillerimizin bize emaneti olan kültür varlıklarının yok olmasına neden olmaktadır.
Kaçakçılık olayları, suç ve terör örgütlerinin önemli finans kaynakları arasında yer alarak örgütlerin devamlılığını sağlamakta, insanımıza ve toplumumuza terör eylemi olarak geri dönmektedir.
Kaçak ürünlerin kullanımı sonucunda, maddi zararların yanı sıra yaşanan sağlık sorunları ülke ekonomisine ek maliyet getirmektedir. Bu maksatla, suçlarla etkin bir şekilde mücadele etmek kolluk kuvvetlerinin yanı sıra her vatandaşın milli görevidir.
Mali Suçlar
Mali Suçlar Nedir?
Mali suçlar denildiğinde; şiddet içermeyen, kişilerin ve kamunun önemli manada mali açıdan zarar görmesine neden olan, genellikle karmaşık nitelikte ve örgütlü olarak işlenen, maddi menfaat sağlayan suçlardır.
Bu bağlamda Mali Suçlar;
- Suç gelirlerinin aklanması,
- Parada sahtecilik,
- Vergi kaçakçılığı,
- Sınai Mülkiyet Kanunu’na muhalefet,
- Resmi ve özel belgede sahtecilik,
- Kıymetli damga ve mühürde sahtecilik,
- Para ve kıymetli damgaları yapmaya yarayan araçlar,
- Paraya eşit sayılan değerlerde sahtecilik
- Haksız mal edinme, edinilen malı kaçırma ve gizleme,
- Nitelikli dolandırıcılık (TCK Md.158/1-e bendi),
- Tefecilik, fiyatları etkileme, hileli iflas,
- Kamuya gerekli şeylerin yokluğuna neden olma, mal veya hizmet satımından kaçınma,
- İhaleye fesat karıştırma,
- Edimin ifasına fesat karıştırma,
- 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunu’na Muhalefet,
- 6114 sayılı ÖSYM Kanunu’nun 10’uncu maddesinde yer alan suçlardan oluşmaktadır.
Neden Mücadele Edilmeli?
Ülkelerin ekonomisi, sosyal ve ahlaki yapıları ile kamu düzenleri üzerinde yarattığı olumsuz etkileri nedeniyle, gelişmiş dünya ülkelerinin mücadelede öncelik tanıdığı suç türleri arasında mali suçlar önemli bir yer tutmaktadır.
Sosyo-ekonomik ve kültürel nedenler, politik nedenler, coğrafi nedenler, yasal bir takım boşluklar, bazı önleyici tedbirlerin yetersizlikleri ve günümüz insanlarının güç ve paraya sahip olma hırsı da dikkate alındığında, mali suçlar bir taraftan başkalarının mali zararına yol açarken diğer taraftan bazı kişilere maddi yarar sağlaması yönüyle bu suça karşı mücadele her alanda verilmelidir.
Suç ve terör örgütleri yapacakları eylemlerde finans desteğine sürekli ihtiyaç duyduklarından, bu kapsamda yürütülen mali soruşturmalar neticesinde elde edilen kazanımlar, ülkemizin istikrarı ve geleceği açısından büyük önem arz etmektedir.
Bu bağlamda, KOM Daire Başkanlığı mali suçlar ile mücadele faaliyetlerini ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir şekilde sürdürmektedir.
Organize Suçlar ile Mücadele Şube Müdürlüğü
Organize (Örgütlü) Suç Nedir?
Bir suçun örgütlü olarak işlenmesi, suçu faili için kolaylaştırırken devlet için ise suçla mücadeleyi zorlaştırmaktadır. Kanun koyucu kamu güvenliği ve barışı temin etmek için suç örgütlerinin eylemlerinin cezasını ağırlaştırmış ve örgüt kurmayı da başlı başına bir suç olarak belirlemiştir.
5237 sayılı Türk Ceza Kanunu Kamu Barışına Karşı Suçlar bölümünde “Suç İşlemek Amacıyla Örgüt Kurma” eylemi bir suç olarak tanımlanmış ve cezai yaptırım öngörülmüştür.
5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 220’nci maddesi “Kanunun suç saydığı fiilleri işlemek amacıyla örgüt kuranlar veya yönetenler, örgütün yapısı, sahip bulunduğu üye sayısı ile araç ve gereç bakımından amaç suçları işlemeye elverişli olması halinde, dört yıldan sekiz yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ancak, örgütün varlığı için üye sayısının en az üç kişi olması gerekir” fıkrası ile başlamaktadır.
Topluma Olan Zararları
Organize suç, halkın huzur ve barışını, hukuk devleti ilkesini, devletin güvenliğini olumsuz yönde etkileyen, bu nedenlerle ilgili tüm kurumların desteğiyle mücadele gerektiren bir suç türüdür. Organize suç örgütleri, korkutma ve sindirme gücünü elinde bulundurarak işlemiş olduğu suç faaliyetlerinde tehdit, cebir ve şiddet uygulayabilen, suç işlemeyi süreklilik haline getiren, belirli bir iş bölümü çerçevesinde hiyerarşik yapıya sahip olan suç gruplarıdır.
Hukuk devletlerinin vazgeçilmez ilkelerinden birisi de devletin ve bireylerin hukuksal değerlerinin karşılıklı olarak koruma altına alınmasıdır. Kamu güvenliği ve barışını sağlamış devletler üretim, eğitim ve sağlık başta olmak üzere kısa ve uzun vadeli yatırım ve uygulama hedeflerini başlatacak ve çağımızın kazanımlarını elde edeceklerdir. Kara paranın aklanması, uyuşturucu madde ticareti, haraç alma, bilişim yoluyla dolandırıcılık, yasadışı silah ticareti, her türlü kaçakçılık ve benzerleri gibi alanlarda faaliyet gösteren organize suç örgütleri bir yandan kamu düzenini tehdit ederken diğer yandan da büyük bir suç gelirine hükmederek devletlerin ekonomik gelişim planlarını sekteye uğratmaktadır.
Neden Mücadele Edilmeli?
Organize suçların sebep olduğu maddi ve manevi zararların büyüklüğü bize, topyekün mücadeleden asla taviz verilmemesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Bireylerin suç mağduru olma korkusu duymadan hayatın normal akışına devam etmesinde organize suç tehdidine karşı verilen mücadelenin çok önemli bir payı bulunmaktadır.
Kolluk kuvvetlerinin, yeterli delil ve suç unsurlarıyla, suç örgütlerinin faaliyetlerini tespit edebilmesi devletine güvenen, korkmadan ihbar ve şikayetlerini yapan vatandaşlar sayesinde olacaktır. Vatandaş-Kolluk işbirliği ve etkin mücadele sayesinde kamu düzeni ve barışı sağlanacaktır.
Silah ve Mühimmat Kaçakçılığı
Silah ve Mühimmat Kaçakçılığı Nedir?
Ülkemizde işlenen pek çok suçun maddi unsuru olan silah, suçlular ile silah kaçakçıları arasında yasadışı ticarete konu olmaktadır. Suçluların kaçak silaha olan rağbeti, arkalarında kendilerine ulaşılabilecek iz ve delil bırakma endişesinden kaynaklanmaktadır. Bununla birlikte merak, özenti ve korunma gibi kültürel ve geleneksel alışkanlıklar da kaçak silah oranını artırmaktadır. Ne amaçla edinilirse edinilsin, bu silahlar; bazen sokakta oynayan bir çocuğu bazen de toplumsal barışı ve devlet güvenliğini hedef alabilmektedir. Vatandaşlarımıza ve devletimize yönelik bir tehdit algılamasının tezahürü olan bu bakış açısı, silah kaçakçılığı ve yasadışı silah imalatı ile mücadelenin önemini ortaya koymaktadır.
Özellikle dünya üzerinde otoritenin ve düzenin bulunmadığı, karışıklık ve iç çatışmaların devam ettiği bölgelerde biriken silah ve mühimmatın, kaçakçılar tarafından çeşitli yollarla hedef olarak seçilen ülkelere sokulduğu görülmektedir.
Neden Mücadele Edilmeli?
Dünyada, bir yandan küreselleşmeye gidilirken, bir yandan da ayrılıkçı/yıkıcı ve rejim aleyhtarı akımları tahrik eden örgütlü faaliyetler gelişerek bölgesel hassasiyetleri artırmaktadır. Özellikle denetimsiz bir biçimde transferi yapılan küçük ve hafif silahların, çeşitli yollarla terörist ve organize suç gruplarının kontrolüne geçmesiyle de, uzun bir süre potansiyel tehdidinin dünya gündeminde kalacağı anlaşılmaktadır.
Bu durumu ortadan kaldırmak için uzun süreli ve topyekün bir mücadeleye ihtiyaç vardır. Terör ve organize suç örgütlerinin asgari seviyeye indirilmesinde; hükümetlerin kararlı tutumları, bütün devlet organlarının mücadeleye katılması, basın-yayın organları ve sivil toplum örgütlerinin yapılan mücadeleye destek vermesi ile terör ve organize suç örgütlerine sağlanan silah, mühimmat ve para desteğinin kesilmesi önem arz etmektedir.
İkramiye Ödemeleri
Kaçakçılıkla mücadele kapsamında, etkinliği, verimliliği ve motivasyonu artırmak amacıyla, 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu’nda belirtilen eşyaların yakalanmasını sağlayan muhbir ve el koyanlara ikramiye ödemesi yapılmaktadır.
Kaçakçılık ve Organize Suçlar ile İlgili Potansiyel Riskler
- Kayıt dışı ekonomiyi artırarak devletin vergi kaybına neden olmaktadır.
- Özellikle ticari ve sınai hayatımızı yakından ilgilendiren “ekonomik güvenliğimizi” tehdit etmektedir.
- Haksız kazanç elde etme amaçlı faaliyet gösteren sektörleri çoğaltabilmektedir.
- Yerli sanayinin gelişmesini engellemektedir.
- Sınır tecavüzlerinin artması sonucu devletin saygınlığını azaltmaktadır.
- Kolluk kuvvetleri ile halk arasındaki ilişkileri olumsuz yönde etkilemektedir.
- Kültür varlıklarının bulunduğu alanların tahribatı ve yağmalanmasının neden olmaktadır.
- Kültür varlıklarının yasadışı yollarla yurt dışına çıkarılması iade sürecinde devletin harcamalar yapmasına neden olmaktadır.
- Mali suçlar doğurduğu sonuçlar itibariyle; sosyo-ekonomik yapı ile toplumun ahlaki yapısı üzerinde olumsuz etkiler bırakmaktadır.
- Mali suç türüyle yeterince mücadele edilmediği zaman, ticari ve sınai hayatın da çok yönlü etkilendiği bilinmektedir.
- Toplumun devlete ve hukuk kurallarına olan güven ve inancını sarsmaktadır.
- Bölücü terör örgütüne karşı verilen mücadelede, örgüte sağlanan finans desteği terör operasyonlarının tam anlamıyla başarıya ulaşmasını engellemektedir.
- Yasadışı silah üretimi ve ticareti devlet dışı gruplar, terör örgütleri ve organize suç örgütlerince kötü amaçla kullanılmakta ve asayiş olaylarının artmasına neden olduğu gibi silahlı çatışmalar, yoksulluk ve çaresizlik içinde kalmış sivil toplulukları olumsuz şekilde etkilemektedir.
© 2025 T.C. İçişleri Bakanlığı Jandarma Genel Komutanlığı